twitter'da takip ettiğim mehmet köksal'ın (@sirarsenalist) trezeguet hakkında izlenimleri.
---
alıntı ---
1994 mısır doğumlu trezeguet, futbola 2002 yılında el ahly altyapısında başladı. el ahly’de 20 yaşına kadar merkez orta saha olarak görev yaptı. daha sonra ön alandaki yaratıcılığı sayesinde önce 10 numara ardından ise kanatlarda oynamaya başladı. anderlecht tarafından 1 milyon euro verilerek kiralanmasına kadar joker olarak görev yapsa da merkezde daha fazla oynadı. belçika’da forma şansı bulamadı. sezonun devamında ise omuzundan sakatlık geçirdi, 2 ay sahalardan uzak kaldı. benzer bir omuz sakatlığı daha önce mısır’da yine yaşamış ve 2 ay civarı formasından uzak kalmıştı. kiralık geçirdiği anderlecht’te ilk sezonunda sadece 175 dakika oynadı. buna rağmen kulüp tarafından 2.2 milyona euro’ya bonservisi alındı. ikinci sezon ise mouscron’a kiralandı. burada sezonun ilk 4-5 maçı 10 numara pozisyonunda başladı daha sonra ise sol kanada evrildi. bunun nedenlerine daha sonra değineceğim. daha sonra ise kiralık + opsiyon derken toplam 2.5 milyon euro’ya kasımpaşa takımına imza attı. anderlecht toplamda 3.2 milyon euro yatırım yaptığı trezeguet’yi 2.5 milyona elinden çıkardı.
oyun stili
trezeguet, çalım yeteneği yüksek, sahada birden fazla mevkide oynayabilen bir çizgi oyuncusu fakat aynı zamanda bir skorer olarak dikkat çekiyor. bu sezon kasımpaşa’da 19 gole doğrudan katkı yaptı. sezon boyunca kasımpaşa’nın hücumunun en önemli parçasıydı. bunun yanında aynı zaman ligin açık ara en fazla dripling yapan oyuncu. sezonu %76 pas yüzdesiyle tamamladı, bu oranla pas yüzdesinde takımında 16. sırada bulunuyor. trezeguet’nin bazı özellikleri üst düzey yaptığını görüyoruz. bunun yanında ise bazı temel özelliklerde çok ciddi sıkıntıları var.
güçlü ve zayıf yönleri
genelde bu iki başlığı ayrı ayrı yazarım fakat özellik özellik gideceğim için ikisini birleştirdim, birlikte yazacağım. bunun sebebi ise özelliklerinin genel karakter olarak tam oturmamış olması. dripling ile başlamak istiyorum.
dripling
tek ayağına dayanarak, sol ayağından güç alarak top sürüyor ve bilek hareketlerini sağ ayağı ile yapıyor. dolayısıyla genelde sağına doğru hareketleniyor. driplinglerinin %80’i sağ tarafındandır. çok hassas sağ bileği ve hızlanma özelliği sayesinde sağ tarafına doğru hareketlendiğinde geçemeyeceği oyuncu sayısı çok az. hareket halinde fiziksel temas kuran oyuncular karşısında çok zorlanıyor. bunun sebebi ise fiziksel olarak zayıf kalması. ligin en fazla başarılı dripling yapan oyuncusu olduğu gibi aynı zamanda en fazla başarısız dripling yapan oyuncusu da trezeguet. maç başına yaklaşık 10 dripling deniyor ve bunların 6 tanesinde top kaybı yapıyor. mesela ligin ilk yarısındaki galatasaray karşılaşması latovlevici’nin ilk maçıydı. yani sakatlığının ardından fiziksel olarak en zayıf zamanlarıydı. buna rağmen latovlevici, trezeguet ile 3 ikili mücadeleye girdi ve hepsini kazandı. latovlevici’nin sahada tek üstünlük kurduğu oyuncu trezeguet’ydi. aynı zamanda beli hızlı oyuncular karşısında tek yönlü oyunu dolayısıyla zorlanıyor. yine galatasaray karşılaşmasında nagatomo ile bire bir kaldığı bir pozisyon var. ceza yayı çevresinde top trezeguet’nin ayağında ve çevrelerinde 10-12 metre çapında hiç oyuncu yok. nagatomo ısrarla solunu boş bıraktı fakat trezeguet sağ tarafına doğru yöneldi. kendi ekseni etrafında hızlı dönen nagatomo bire bir pozisyonda trezeguet’yi ceza alanı dışından şut çekmeye zorladı ve şutunu blokladı.
sırtı dönük top almayı sevmiyor. çevre kontrolü çok iyi değil ve karşısına tek oyuncu almayı seviyor. dolayısıyla sürekli çizgiye yakın oynamak istiyor. tek tarafına çizgiyi alarak o taraftan oyuncu gelmesini engelliyor. futbola merkez orta saha ve daha sonra 10 numara başlamışken kanat oyuncusuna evrilmesinin en büyük nedeni bu. çift taraflı dar alan oyunu oynamak için tam olarak müsait değil. tek tarafını güvence altına almak istiyor. aynı zamanda ayak hareketleri yaparken sol ayak bileğini sağı kadar etkili kullanamıyor. sol tarafta oynarken topu genelde içe doğru çektiğini sağ tarafta oynarken ise topla çizgiye doğru yöneldiğini görüyoruz. tüm bunlar onun oyununu zamanda kanatlara iten sebepler.
pasları
sağ ayak içini inanılmaz kullanıyor. hatta ligde bu konuda en üst sıralarda yer alır. fakat onun haricinde pasları vasat. belli bir ivmeyle gelerek sağ ayak içini kullanarak yerden attığı pasların hedefe isabet etmeme olasılığı yok gibi. topu yerden kaldırmaya başladığı zaman ise pasın kalitesi düşüyor. dar alanda oynamak için sadece bilek hareketleri yetmez aynı zamanda pas kalitesinin de yüksek olması gerekir. bununla birlikte mesafeler ve düşünme süresi kısaldığı için anlık karar verebilme ve bu kararları uygulayabilecek alışkanlık gerekir. bunu da ne kadar kusursuz olsa da sadece ivmelenerek sağ ayak içi ile başarmak mümkün değil. belli bir yetenek olduğu aşikar fakat henüz bu yetenek alışkanlığa, karaktere dönüşmemiş durumda.
çalışkanlık
çalışkanlık için genelde dikkat ettiğim üç veri vardır. hamle sayıları, pas arası sayıları ve sahipsiz toplar. trezeguet bu üçünden maç başına yaklaşık 15 aksiyon yapıyor. bu ofansif oyuncu için gerçekten çok yüksek bir sayı. fakat oyun anlamına trezeguet’i izlediğimiz zaman beklerini sık sık kaçırdığını görüyoruz. ilk yarıdaki galatasaray maçında mariano her ayağına aldığı topu rahat bir şekilde ortalamıştı. sadece ilk devre 10-12 tane ceza alanına gönderdiği top var. trezeguet’nin çalışkanlığı takım savunmasından ziyade daha çok takımını atağa çıkaracak hamleler için geçerli. mesela müthiş bir sezisi var. özellikle bu rakibin paslarının arasına girerken çok işe yarıyor. her maç bu tarz 3-4 top çalarak takımını kontra atağa sürüklüyor. yine aynı şekilde rakip yarı sahadaki sahipsiz topları çok fazla takip ediyor. bu konularda çok çalışkan bir oyuncu. sezgileri çok kuvvetli pasın gideceği yeri önceden kestirebiliyor. fakat oyun set oyununa döndüğü zaman bekini takip etmekte zorlanıyor.
şutları
en çok övülen özelliklerinden biri şutları. fakat trezeguet’nin şutları o kadar da iyi değil. evet gol atıyor fakat bu kadar çok gol atmasının sebebi şutunu kısmen de olsa saklayabiliyor olmasından kaynaklanıyor. şutunu saklayabilmek çok değerli bir özellik. bir oyuncu çalışarak zamanla şutlarını geliştirebilir fakat çalışarak şutlarını saklayamaz. nokta atışı şut çekebilen bir isim değil fakat şutunu saklayabilmesi onu çok özel bir noktaya taşıyor. bu kadar çok gol atmasının en önemli sebebi bu. şutunu sakladığı yani şutu ayağından birden çıkardığı için rakip kaleciler pozisyon alacak fırsat bulamıyor ve çıkarılabilecek şutlar gol oluyor.
ilk dokunuş
top kontrol yeteneği kesinlikle var fakat bazen çok temek hatalar yaptığını görüyoruz. bir bakıyoruz 50 metreden atılan topu çok rahat kontrol etmiş bir bakıyoruz çok basit bir kontrol hatası yapmış. kötü kontrol verilerine baktığımız zaman doksan dakika başına yaklaşık 3 kötü top kontrolü yapıyor. yani her otuz dakikada bir. bu konuda ligin en üst sıralarında yer alıyor.
bunun haricinde top istemek için yaptığı koşularda çok başarılı olduğunu söylemek gerekiyor. kasımpaşa’da bu koşu yollarını çok zorlamadığını görüyoruz fakat bu yapamadığı için değil daha çok takımın ve teknik direktörün tercihinden kaynaklanıyor. kasımpaşa’da ara ara görüyorduk fakat mısır milli takımının dünya kupası öncesi hazırlık maçlarında bunu çok net bir şekilde gösterdi.
nasıl verimli olur?
trezeguet geniş alanlar bulduğunda çok etkili olan bir oyuncu. onun haricinde dar alanda oynaması gerekiyorsa mutlaka sırtı dönük duvar olabilecek bir oyuncuyla birlikte oynaması gerekiyor. fakat bu santrfor oyuncusunun ilk akla gelen özelliği sırtı dönük oyunu olması gerekiyor. pas konusundaki sıkıntılarından bahsettim. dar alanda sağ ayak içini kullanması gerekiyor bunun için de gözünü kapattığı zaman nerede olduğunu bildiği bir oyuncuyla oynaması gerekiyor. yani normal oyununun yanında sırtı dönük olarak da oynayabilen bir oyuncu değil ilk özelliği sırtı dönük oynamak olan bir oyuncuyla oynaması gerekiyor. merkezden delici bir özelliği yok. yan tarafına çizgiyi alarak oynaması gerekiyor dolayısıyla onun için en uygun formül bu.
profesyonellik
trezeguet, avrupa’da düzenli olarak futbol oynamaya 22 yaşında başlamış bir oyuncu ve 2 senelik kariyeri var. bu çok geç bir yaş. dolayısıyla oyununun henüz tam olarak olgunlaşmadığını ve karakterinin tam olarak oturmadığını söylemek gerekiyor. birkaç senelik performans sonrası büyük takımlara geçiş yapan oyuncuların kaybolduğunu çok sık görürüz. bunun en önemli sebeplerinden bir tanesi ise profesyonellik eksikliği yani oyun karakterlerinin tam olarak oturmamış olması. emre mor için de aynı örneği vermek yerinde olur. birden profesyonelliği öğrenmeden oynayamayacağı bir takıma transfer oldu ve iki senesini boşa harcadı. trezeguet’ye baktığımız zaman ise bunu görüyoruz. muhtemel transferi üzerine seneye oynamaya başladığında 24 olacak trezeguet’nin henüz avrupa’da sadece 60 ilk 11 maçı var. bir bakıyoruz olağanüstü bir pas arası yapmış topu kapmış takımını harika bir kontratağa çıkarıyor bir bakıyoruz diğerinden daha kolay bir görev olan bekini kaçırmış rahat orta yaptırıyor. bir yandan 50 metreden gelen topu hiç sektirmeden kusursuz bir şekilde kontrol ediyor bir yandan her maç 3 defa kötü kontrol yaparak topu kaybediyor. örnekler artırılabilir fazla uzatmaya gerek yok. oyun karakterinin oturması adına en az 50 maç daha oynaması gerekiyor.
bazı şeyleri çok verimli yapabilecek yeteneği var fakat bunları sürdürebilecek profesyonelliği, alışkanlığı yok. 5-6 milyondan çok daha fazla edecek bir yeteneğe sahip fakat 5-6 milyon euro’luk oyun karakteri yok. eğer transferi gerçekleşirse karakterinin oturması geçecek olan süreyi galatasaray’da geçirecek. bunun için de taraftarın tahammülü ön plana çıkıyor. bu tahammül bruma için gösterilmedi. trezeguet kesinlikle bir risk transferi. yukarıdaki gelişim süreci göze alınırsa bu riske girilecek yeteneği var. bunun yanında aynı fiyata çok daha iyi isimler bulunabilir. burada kulübün ihtiyacı öne çıkıyor, ona göre hareket edilmeli
---
alıntı ---