241
(bkz: stellaris)
burada oyunlarla ilgili yazdıklarımı okumuş olanlar uzay strateji oyunlarına hasta olduğumu ama piyasadaki çoğu bu tarz oyunun turn based olduğundan yaralı bir göğnüm olduğunu bilir. paradox sağolsun 10 üzerinden 9 verebileceğim bir oyun yapmış nihayet.
1 puanı nerelerden kırdığımı anlatacağım ama önce 9 puanı neden verdiğime gelelim.
ırk seçimleri ve oyun şekillendirme acayip derecede basit ve zevkli. genelde sallama krallık tasarlarken galatasaray empire teması üzerinden yürürdüm bu defa çeşitli bakkal sebeplerden ötürü roma imparatorluğu üzerinden yürüdüm. kurucu başkan julius sezar yönetim şeklini de askeri dikta olarak kurdum. başkan ölünce seçim yapılıyor kısaca. halk kandırmaca yok. neyse o. bunu tabi seçebiliyorsunuz. demokrasi'den tutun da seçimsiz imparatorluğa kadar yönetim şekli belirleyebiliyorsunuz. oyunu kurarken nasıl bir galaksi ve nasıl bir galaksi şekli (spiral mi elips mi vs) karar veriyorsunuz. spiral'i seçerseniz genelde maksimum 2 komşunuz oluyor aklınızda olsun.
gelelim stratejik kaynaklara: mineral ve enerji/kredi dışında influence ve nadir mineraller var. etki alanınız içindeki güneş sistemlerinde science ship'ler ile yaptığınız araştırmalar neticesinde construction ship'ler ile inşaları yapabiliyorsunuz.
araştırmalar son derece basit. diplomasi son derece basit.
oyunun komplike olduğu ender durumlardan birisi influence olayı. bu influence bokunu arttırmak seçilen yönetim şekliyle alakalı olduğundan kelli çok sınırlı ve yayılmacı bir imparatorluksanız önemli ve değiştirilmesi zor. zira europa universalis'te annex yapmak gibi savaşarak vassal hale getirdiğiniz bir başka uzay imparatorluğunu kendi imparatorluğunuza katmanız için belirli bir influence puana sahip olmanız gerekli. bu da elemanın nüfusuna göre değişiyor. yani ne kadar az gezegen fethederek adamı mandalaştırdıysanız, kendi bünyenize katmanız da o kadar influence istiyor ve influence'in bir tavan puanı var. ne yazık ki bazı durumlarda mandalaştırdığınız elemanın katılmak için istediği minimum influence sizin sahip olamayacağınız kadar fazla olabiliyor.
yönetim şekli bir yerden sonra sektörel yönetim şekline dönüyor. normalde 5 gezegenden fazlasını kontrol edemediğiniz için bazı yerlerde sektörler kuruyorsunuz ve bu yerel yönetimler iç işlerine sizi karıştırmadan vergi mineral bok püsür ne istiyorsanız onları koymaya başlıyorlar. yönetimsel olarak kolay ama bug'lar olabiliyor. ai sizin kadar iyi yönetemiyor yani şu anda.
1 puanı ama ai'den kırmadım. puanı öncelikle ne yazık ki grafiklerden kırdım. yani bilmem kaç sene öncesinin oyunu olan sins of a solar empire daha ince ve naif bir çizime sahipti. kapışmalarda empire at war gibi sinematik bir olanak sunmaması da üzücü. bu gibi oyunlarda beni üzen en büyük hadise oyunun bir senaryosunun olmaması.
sonuç olarak uzay strateji 4x ve gerçek zamanlı olarak en iyi oyun şu anda bu. hatta bir çok turn based oyundan da oynanış olarak daha kolay. pause sırasında iş yaptırabilmesi de ayrı güzellik.
burada oyunlarla ilgili yazdıklarımı okumuş olanlar uzay strateji oyunlarına hasta olduğumu ama piyasadaki çoğu bu tarz oyunun turn based olduğundan yaralı bir göğnüm olduğunu bilir. paradox sağolsun 10 üzerinden 9 verebileceğim bir oyun yapmış nihayet.
1 puanı nerelerden kırdığımı anlatacağım ama önce 9 puanı neden verdiğime gelelim.
ırk seçimleri ve oyun şekillendirme acayip derecede basit ve zevkli. genelde sallama krallık tasarlarken galatasaray empire teması üzerinden yürürdüm bu defa çeşitli bakkal sebeplerden ötürü roma imparatorluğu üzerinden yürüdüm. kurucu başkan julius sezar yönetim şeklini de askeri dikta olarak kurdum. başkan ölünce seçim yapılıyor kısaca. halk kandırmaca yok. neyse o. bunu tabi seçebiliyorsunuz. demokrasi'den tutun da seçimsiz imparatorluğa kadar yönetim şekli belirleyebiliyorsunuz. oyunu kurarken nasıl bir galaksi ve nasıl bir galaksi şekli (spiral mi elips mi vs) karar veriyorsunuz. spiral'i seçerseniz genelde maksimum 2 komşunuz oluyor aklınızda olsun.
gelelim stratejik kaynaklara: mineral ve enerji/kredi dışında influence ve nadir mineraller var. etki alanınız içindeki güneş sistemlerinde science ship'ler ile yaptığınız araştırmalar neticesinde construction ship'ler ile inşaları yapabiliyorsunuz.
araştırmalar son derece basit. diplomasi son derece basit.
oyunun komplike olduğu ender durumlardan birisi influence olayı. bu influence bokunu arttırmak seçilen yönetim şekliyle alakalı olduğundan kelli çok sınırlı ve yayılmacı bir imparatorluksanız önemli ve değiştirilmesi zor. zira europa universalis'te annex yapmak gibi savaşarak vassal hale getirdiğiniz bir başka uzay imparatorluğunu kendi imparatorluğunuza katmanız için belirli bir influence puana sahip olmanız gerekli. bu da elemanın nüfusuna göre değişiyor. yani ne kadar az gezegen fethederek adamı mandalaştırdıysanız, kendi bünyenize katmanız da o kadar influence istiyor ve influence'in bir tavan puanı var. ne yazık ki bazı durumlarda mandalaştırdığınız elemanın katılmak için istediği minimum influence sizin sahip olamayacağınız kadar fazla olabiliyor.
yönetim şekli bir yerden sonra sektörel yönetim şekline dönüyor. normalde 5 gezegenden fazlasını kontrol edemediğiniz için bazı yerlerde sektörler kuruyorsunuz ve bu yerel yönetimler iç işlerine sizi karıştırmadan vergi mineral bok püsür ne istiyorsanız onları koymaya başlıyorlar. yönetimsel olarak kolay ama bug'lar olabiliyor. ai sizin kadar iyi yönetemiyor yani şu anda.
1 puanı ama ai'den kırmadım. puanı öncelikle ne yazık ki grafiklerden kırdım. yani bilmem kaç sene öncesinin oyunu olan sins of a solar empire daha ince ve naif bir çizime sahipti. kapışmalarda empire at war gibi sinematik bir olanak sunmaması da üzücü. bu gibi oyunlarda beni üzen en büyük hadise oyunun bir senaryosunun olmaması.
sonuç olarak uzay strateji 4x ve gerçek zamanlı olarak en iyi oyun şu anda bu. hatta bir çok turn based oyundan da oynanış olarak daha kolay. pause sırasında iş yaptırabilmesi de ayrı güzellik.